All posts by Admin

Kau keliru atau aku buntu?

Oleh:
ABD RAZAK MUTHALIB
www.abdul-razak.com
6 Mac 2015

WAHABI datang lagi! Apa itu Wahabi? Bagaimana rupa bentuknya? Dari mana asalnya? Apa beza Wahabi dengan wasabi? Mungkin persoalan sebegini bermain dalam fikiran masyarakat.

Isu ini kembali menjadi panas. Ia rentetan daripada tersiarnya keputusan  Majlis Fatwa Negeri Sembilan yang melarang fahaman Wahabi di negeri tersebut. Keputusan ini menjadi bualan dan perbahasan bukan sahaja di Negeri Sembilan, bahkan meluas sehingga ke peringkat nasional.

Melalui laporan media, alasan yang diberikan kenapa Wahabi dilarang kerana Malaysia berpegang dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah (ASWJ).  Alasan ini menimbulkan persoalan. Adakah fahaman Wahabi terkeluar daripada ajaran ASWJ?

Kemudian, hari berikutnya dinyatakan pula Wahabi tidak salah, cuma ia tidak sesuai diamalkan di Malaysia. Antara alasannya ialah kita berpegang dengan Mazhab Syafii. Jika perbandingan ini diberikan, timbul persoalan. Adakah Wahabi ini salah satu mazhab fikah berbeza dengan Mazhab Syafii?

Continue reading Kau keliru atau aku buntu?

Musibah… sedih, sabar dan tabah

Oleh:
ABD RAZAK MUTHALIB
2 Januari 2015

musibah

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikul”. Benar sekali. Tidak sama orang yang melihat dibandingkan dengan orang yang merasai.

Ketika artikel ini ditulis, penduduk di beberapa kawasan di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Perlis sedang diuji dengan banjir.

Melihat laporan akhbar dan televisyen, perasaan ini bercampur baur. Simpati. Kasihan. Sedih. Sudah pasti perasaan ini jauh berbeza dengan mereka yang sedang mengalaminya.

Continue reading Musibah… sedih, sabar dan tabah

Masa dan penyesalan

USTAZ ABDUL RAZAK MUTHALIB
26 Disember 2014
ukhuwah

2014 hampir mengucapkan selamat tinggal. 2015 sudah mula mengintai. Inilah hakikat masa. Ia akan sentiasa bergerak. Sang suria tidak akan selama-lamanya memancarkan sinar.

Tiba putarannya ia akan terbenam memberi laluan kepada rembulan. Rembulan juga tidak selama-lamanya akan bercahaya. Sang suria dan rembulan saling bersilih ganti bagi melengkapkan pusingan hari.

Begitulah siang akan berganti malam. Hari berganti hari. Minggu berganti minggu. Bulan berganti bulan. Tahun berganti tahun. Inilah yang dinamakan masa. Masa adalah kehidupan. Masa adalah nikmat yang dikurniakan. Continue reading Masa dan penyesalan